Refleksjonsnotat fra Idé til gjennomføring

Ideén

Vi, to treningsglade og friluftsinteresserte damer møtes. 10283440_s
Vi har lenge, på hver vår kant, lekt med tanken om å starte et firma som ville fokusere på aktivitet, motivasjon, inspirasjon og glede. Vi bestemte oss for å
slå ideene sammen og se om det kunne komme noe konstruktivt ut av dette.
To hoder tenker ofte bedre en ett.

Drodlingen tok ikke lang tid før vi skjønte at vi skulle starte noe som ville inspirere andre damer  til å komme seg ut og ha det moro med trening og friluftsliv.

Det ble snakket om inspirerende foredrag, turer i fjellet, kajakkpadling, kurs i forskjellige aktiviter, som padling, klatring og sykling.etc. Damer lever ofte hektiske liv med jobb og familie og alt det det måtte innebære. Vi ønsker å lage et konsept som ville få de ut for å samle energi, helger med trening og samhold, eller rett og slett hyggelige turer på fjellet eller sjøen. Selv om vi vil satse på lavterskel aktiviteter, skal det også være muligheter for å få testet egne grenser, og å bli inspirert til å gå litt utenfor komfortsonen, der vi kan si til oss selv,
YES! jeg kan og jeg klarer!

Hva skal til før vi vil klare å realisere det som jeg vil kalle en drøm, men som har alle muligheter til å bli en realitet? Skal vi begynne i det små og ta forsiktige steg, eller skal vi bare kjøre på og satse stort? En ting var vi enige om, vi skulle ikke bruke penger av egen lomme. Om vi ikke kom til å tjene penger i første omgang, så var det viktig at vi ikke skulle tape penger. Og vi skulle holde oss i Norge. Vi tenker ikke på den store inntjeningen, men at vi skal ha det gøy og at pengene kommer etter hvert. Det er ikke dermed sagt at vi ikke har ambisjoner, for det har vi og dette skal vi få til!

Det er noen ting vi må sette oss inn i før vi satser for fullt:

Finnes det liknende tjenester, hvem er konkurrentene, spennende nykommere i markedet

Vi snakket tidlig i drodlefasen om at det finnes flere der ute som tilbyr noe av det samme som vi skal tilby. Men vi velger å ikke la det hindre oss i å sette i gang med vårt prosjekt, vi vil heller få inspirasjon og lærdom fra de andre aktørene. De er konkurrenter, men det vil bidra til at vi står på litt ekstra for å få det til. Vi vil ikke satse på store grupper, nå i begynnelsen velger vi å satse på de litt mindre. Dette for å sikre at det blir en god opplevelse for hver enkelt i gruppa.
En av mulige konkurrenter er allerede veletablerte og kjente Jomfrureiser (http://www.jomfrureiser.no), de satser på treningsreiser for damer og har holdt på siden 1994. Men er de egentlig en konkurrent? De satser på treningsreiser til strand og varme. Da sier det seg selv at det koster litt å være med på disse reisene. Vi satser på Norge og aktiviteter som ikke trenger å koste skjorta. Det er flere som lager større arrangement, der de satser på treningstimer med kjente instruktører.
Jenteweekend Hafjell (http://www.jenteweekendhafjell.no) er en spennende nykommer med fantastiske muligheter for damer å kickstarte sin egen trening og aktivitet. Masse inspirasjon og spennende instruktører og foredragsholdere. Men, er de konkurrenter? Foreløpig vil jeg ikke kalle de det, for de satser mye større enn det vi har tenkt. Dessuten så er dette noe som skjer kun en gang i året. Og vi ønsker å ha flere mindre eventer. Det finnes flere små aktører som spesialiserer seg innenfor enkeltaktiviteter, som kajakkkurs for damer, stisyklingskurs, bootcamps for damer o.s.v. Alle er i utgangspunktet konkurrenter, nettopp fordi de kan tilby det samme som oss, men gjerne i litt annen form. Derfor gjelder det for oss å spisse oss mot målgruppen vår.

Hvordan senker du transaksjonskostnader ved tjenesten?
Vi har i følge Arne Krokan (kap.5, Den Digitale Økonomien) i prinsippet seks typer transaksjonskostnader:

  1. Søkekostnader – hvor man finner fram til de mest aktuelle alternativene
  2. Informasjonskostnader – handler om å skaffe seg informasjon til de ulike alternativene
  3. Forhandlingskostnader – skal vise oss hvilke leveransevilkår vi må forholde oss til
  4. Beslutningskostnader – her vurderes alle alternativer for så å fatte en beslutning
  5. Undersøkelseskostnader – her vurderer vi om produktet svarer til spesifikasjonene
  6. Tvangskostnader – resurser man må bruke på å få kompensasjon eller heve kjøpet dersom produktet har feil eller mangler.

Søkekostnader handler om å finne fram til de aller mest aktuelle alternativene.
Det er ikke lenger slik det var før den digitale tidsalderen, at vi måtte  fysisk gå ut for å finne det vi søkte etter. Dette krevde en del både av tilbyder og kunde. Kunden måtte bevege seg utenfor husets fire vegger for å finne det stedet som hadde det produktet eller tjenesten som kunden ønsket. Og tilbyder måtte gjerne ha reklame gående på diverse steder eller aviser o.l. Dette kostet en del. Dette er kostnader som vi ikke trenger å tenke på I dag. Har vi en nettside som er synlig og lett å finne frem til, med gode beskrivelser av tjenestene eller produktene, så senker kostnadene seg drastisk. Dess flere besøk på nettsiden dess bedre. Kunden får mindre søkekostnader for det er lett å finne oss. Den største kostnaden er innkjøp av en datamaskin, og kjøp av domene. Du kan velge om du som tilbyder ønsker å betale litt ekstra for å få nettsiden høyere opp på søkemotorene. Og dermed senke søkekostnadene enda mer for kundene. For oss som har et nystartet firma, er det viktig å velge de laveste kostnadene, en nettside med organisk søk. Det vil si at vi har gode søkeord og søkefraser, gode titler, og tekster på nettsiden, som beskriver tjenestene våre godt. Dette gjør at Google legger oss høyt oppe på søkemotorene. Etterhvert som vi får høyere inntjening, kan vi velge å betale litt for å komme enda høyere opp, da bruker vi Adwords og annonser på Google ads. Å annonsere på Facebook er også en god måte å spre det glade budskap.

Unknown

Informasjonskostnadene
Informasjonskostnadene påløper fordi vi trenger mer detaljert informasjon om produktene, om priser, aktuelle leverandører og så videre .
Før i tiden fikk vi ofte den informasjonen vi behøvde av selgeren av varen/tjenesten, men i dag finner vi mye av den informasjonen vi behøver gjennom produktomtaler, forbrukeromtaler, ekspertvuderinger etc. på internett. I.o.m. at vi selger opplevelser og ikke produkter, er vi avhengige av gode beskrivelser av opplevelsene/kursene. Det er også viktig å få tilbakemeldinger fra de som har vært med på kursene slik at de som søker får tillitsvekkende informasjon. Derfor  legger vi tilbakemeldingene på nettsiden vår. Vi lager også beskrivende videoer av eventene våre, video er en ypperlig informasjonskanal. Det kan vi i begynnelsen lage med mobilen, den har vi allerede. Kostnadene her blir tiden vi bruker på dette. Men for kundene vil det senke kostnaden siden de får levende og god informasjon. Vi lager også en nyhetsbrevknapp på nettsiden, der kundene kan abonnere på nyheter fra oss, noe som gjør at kundene lett blir oppdatert på det vi kan tilby. Alt dette dette kan vi ta oss av selv, vi trenger ikke leie inn folk for å hjelpe oss med det. De enste kostnaden vi vil ha som tilbyder er tid.

Forhandlingskostnader
Skal vise oss hvilke leveransevilkår vi må forholde oss til.

Vi trenger instruktører og foredragsholdere til de forskjellige eventene våre, her er vi så heldige at vi allerede har bekjente som driver med dette og kan gi oss gode priser,  og noe av dette kan vi gjøre selv. Det vil senke forhandligskostnaden for oss, og bidra til at kundene får rimeligere opplevelser.

Beslutningskostnader
Skal vi velge akkurat denne varen/tjenesten, eller skal vi lete etter flere alternativ?

Som sagt før, så er det jo flere der ute som vil tilby liknende tjenester som oss, som kan gjøre det vanskelig for kunden å bestemme seg. Derfor er det viktig at vi skiller oss ut, og klarer å tilby det som kunden ønsker. Vi må rett og slett gjøre det enklere for kunden å bestemme seg for vårt produkt. Og nok en gang så er det synligheten på nett som er viktig.

Evalueringskostnader
Etter at vi har gjennomført et event, er det viktig å evaluere leverandører og selve eventet i sin helhet. Ble det slik vi hadde tenkt og er det noe vi bør endre på? Og ikke minst, fikk kunden det de ønsket. Den beste og rimeligste måten å innhente de opplysningene er spørreundersøkelse. Det finnes flere gratisprogrammer som kan innstalleres på nettsiden for å få gjennomført dette.

Tvangskostnader
Oppstår når du og/eller selger er uenige i noe i kjøpsprosessen, og dere må starte prosessen på nytt.

Her er det nok en gang viktig med god og nøye informasjon om tjenesten/opplevelsen på forhånd, og at vi som tilbyder lever opp til informasjonen. Da slipper vi å gå igjennom prossesen på nytt, og dermed unngå tvangskostnaden. Tvangskostnader kan være en belastning for både kjøper og tilbyder.

Konklusjonen for vår del som nystartet firma, er at vi senker transaksjonskostnadene ved å ha en god og synlig nettside. Vi har allerede utstyret som trengs for å lage den, og vi kan sette sammen nettsiden selv. Nettsiden er god på organisk søk. Vi når ut til de som ønsker våre tjenester ved å reklamere i sosiale medier og bruke Google analytics for å finne frem til målgruppen vår.

Skaper den nettverkseffekter?
Nettverkseffekter forekommer når et gode eller en tjeneste får mer verdi for den enkelte ettersom flere andre benytter seg av tjenesten/goden.

Vi skaper nettverkseffekter når vi markedsfører oss på sosiale medier, det blir til en slags ryktebørs, det starter med to som liker siden vår på Facebook, vennene deres ser at de liker og går inn og liker det samme, og dermed er det i gang.
Men i utgangspunktet så får ikke våre tjenester mer verdi for den enkelte fordi andre benytter seg av våre kurs eller er med på våre eventer. Det eneste er om vi er avhengige av nok deltagere for å kunne gjennomføre kurset. Så dersom en dame drar med seg en gjeng venninner og blir med på våre eventer, så kan vi kalle det nettverkseffekter. Nettopp fordi vi var avhengige av et visst antall personer for å få gjennomført. Da blir det en verdi for den damen som ville på vårt event.

Skaper den Increasing returns
Dess flere som blir kjent med nettstedet vårt og tjenestene vi tilbyr, dess flere vil forhåpentligvis være med på våre eventer. Og dersom tilbakemeldingene er gode og vi får lagt de ut på nettsiden, da vil flere være interessert i å handle. Da sier det seg selv at vi tjener mer penger. Og siden vi allerede har en nettside oppe og går, så koster ikke den mer for oss selv om det er flere som er inne og ser på nettsiden. Og her har vi allerede snakket om gratis markedsføring på Facebook og andre sosiale medier. Den digitale biten vil ikke koste oss mer. Eneste kostnaden er tiden vi bruker på å holde siden oppdatert.

Hvilke ressurser er du avhengig av for å realisere ideen (kapital, teknologi, personer/ kompetanse)

Vi er avhengige av en datamaskin, et nettverk å koble oss på og et domene å legge nettsiden på. I starten trenger vi minimalt med kapital, da vi satser på at deltakerne betaler det som trengs for å dekke utgiftene vi måtte ha for å gjennomføre kurs og eventer. Unknown-2

Hvordan bygge organisasjonen/sette sammen teamet hvilke tjenester kan du kjøpe, hvilke må du ha selv

Vi satser på å benytte oss av personer vi kjenner som er villige til å hjelpe oss i gang for en lav pris. Vi har et ganske stort nettverk som har kompetanse innenfor det vi ønsker å drive med.
Lage hjemmeside og oppdateringer kan vi gjøre selv.
Det vil ikke bli mye overskuddd de første gangene vi gjennomfører et event, men det er viktig å bli kjent ute i markedet for at vi leverer det vi sier  vi skal levere. Etterhvert som vi blir mere kjent og vi får bedre inntjening, ønsker vi å knytte til oss litt mer kjente foredragsholdere og instruktører.Dette for å gjøre det mere fristende å handle tjenester og være med på eventer i regi av oss.

Hva er absolutt minimum til å lansere ideen

Det absolutte minimum for å lansere ideen er en en hjemmeside, som vi får høyt opp på søkemotorene, og dermed blir godt synlige. Her vil vi legge inn teasere om forestående arrangement. Etterhvert kjører vi noen enkle brukertester for å finne ut om folk klarer det vi forventer på nettsidene våre. Søkeordsanalyse er også et viktig grep. Vi finner ut hvilke termer folk googler når de har et behov du kan hjelpe dem med, og hvordan konkurransesituasjonen for disse ordene er. En god søkeordsanalyse kan avdekke store muligheter for konkuransefortrinn.

Hva slags forretningsmodell/inntektsmodell

Forretningsmodellen skal svare på spørsmål som:

  • Hva skal du levere?
  • Hvem er kunden?
  • Hvem er venner og konkurrenter?
  • Hvordan skal du selge?
  • Hvordan skal du ta betalt?
  • Hvordan skal du levere?

images

ref: ‪kunnskapssenteret.com

En forretningsmodell er en beskrivelse av virksomhetens verdiskapning.

Med forretningsmodell menes den måten virksomheten organiseres på for å generere inntekt basert på et produkt i markedet. Vi skal først og fremt levere opplevelser for damer som ønsker en friperiode med inspirerende aktiviteter, slik som turer til fjells og sjø diverse kurs og foredrag. Når kundene melder seg på, betaler de inn et depositum først, det får de ikke tilbake ved eventuelt avmelding. Det skal være en betalingsløsning på nettsiden. Leveringen er når eventet blir gjennomført på avtalt sted til avtalt tid.
Vi tar kontakt med personer i nettverket vårt som kan bidra med sin kompetanse.
Vi må også sjekke muligheter for egnede steder og lokaler å gjennomføre eventene på.

Vår inntektsmodell vil hovedsaklig bli ryktebørsen og annonsering på sosiale medier. Her befinner de største kundemassene seg.

Hva vil være kritiske suksessfaktorer for at tjenesten skal bli vellykket

Vi må være veldig sikker på at alt er på plass før vi kan gjennomføre. Vi må ha en plan A, og en plan B dersom plan A ikke går helt som planlagt. Eventet må gjennomføres slik vi har beskrevet det på nettsiden. Det bør aller helst være bedre enn forventet. Da vil kundene gi oss gode tilbakemeldinger og gode referanser som igjen fører til flere kunder og bedre inntjening.

Så gjenstår det å se hvordan det går med  firmaet vårt, og om vi klarer å få damene interressert i det vi kan tilby.

Jeg har  lært mye om den digitale måten å markedsføre på, på dette kurset. Vi går en spennende digital tid i møte!

Ref:

Den digitale økonomien: Arne Krokan.
Om digitale tjenester, forretningsutvikling og forretningsmodeller i det digitale samfunnet.

https://arnek.wordpress.com/2014/01/23/nettverkseffekter-og-increasing-returns-hva-skjera/
Konsekvensene av nettverkseffekter og increasing returns er at noen tjenester vokser mer enn andre, og blir det en kaller naturlige monopoler.

https://canvas.bibsys.no/courses/3/pages/6-typer-transaksjonskostnader
I prinsippet har vi seks typer transaksjonskostnader som alle kan innvirke på valgene våre

https://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift/Guider/Kan_du_vil_du_bor_du.pdf
Du vurderer å starte egen bedrift. Gratulerer!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s